Wachten
Deze tekst is geschreven terwijl ik bij Avans Hogeschool in Den Bosch ‘in de wacht hing’. Een meneer zei steeds ‘sorry dat het zo lang duurt’ en dat de gemiddelde wachttijd twee minuten is. Na ruim dertig minuten waren die twee minuten voorbij en was dit stukje af.
Ik had die Studenten Informatiebalie van Avans natuurlijk niet mogen bellen, want ik studeer daar helemaal niet. Kan zijn, maar één van mijn zonen wel. En die zoon bestaat niet meer voor die hogeschool. Want zijn collegegeld is niet betaald. En laat die betaling nou net mijn taak zijn.
Ik keek in mijn telebankierprogramma en zag dat zoon gelijk heeft. Geen cent afgehouden. Wat wonderlijk is, eerder had ik toch echt een bericht gehad van Studielink of DUO – ik haal die twee steeds door elkaar – dat het allemaal in orde was. Ook plezierig: er stond genoeg op mijn rekening om de bijdrage aan die vast en zeker glorieuze toekomst van mijn zoon te laten incasseren. Een systeemfoutje bij Avans, besloot ik.
Avans maakt het me gemakkelijk om thuis vanachter de computer mijn relaas te doen. De informatiebalie is niet alleen een echte balie, maar ook een plekje op internet. Daar vond ik een mailadres. Het berichtje dat ik tikte, verstuurde ik met een verzoek tot ontvangst- en leesbevestiging. Die leesbevestiging kwam niet. Een slimme ICT-er heeft daar aan de Onderwijsboulevard een mailadres gemaakt voor de informatiebalie, maar verzuimde dat door te geven aan een collega van Personeelszaken. Die had dan iemand aan kunnen nemen om de mails te lezen en te beantwoorden. In de onbekende inbox van Avans staan vast en zeker gigabytes aan berichtjes (‘Uw school heeft recht op een extra subsidie van tig miljoen, geef even het bankrekeningnummer door en de minister maakt het voor januari 2010 over’).
Bellen dus. Toen de twee minuten wachttijd na dat half uur eindelijk voorbij was, kreeg ik een mevrouw aan de telefoon. Ik wilde goedemiddag zeggen, maar ze onderbrak me. ‘Het spijt me. Maar er zijn op dit moment problemen met het systeem en uw gesprek kan niet worden verwerkt.’ En na een korte stilte zei ze: ‘Het spijt me. Maar er zijn op dit moment problemen met het systeem en uw gesprek kan niet worden verwerkt.’
Als u iemand bent die er de boel wat op orde kan brengen, wijs Avans Hogeschool op uw bestaan. Een mailtje of telefoontje moet voldoende zijn.