Columns > Nuance

Nuance

Als u een uitgesproken mening heeft: verdiep u vooral niet in het onderwerp waar u die mening over heeft. Kennis leidt steevast tot nuance.

Weg uitgesproken mening.

In mijn regio is een organisatie, die huishoudelijke hulp verzorgt, failliet gegaan. Duizenden mensen vragen zich nerveus af of hun vertrouwde hulp nog wel komt poetsen. En die hulpen zelf zijn zo mogelijk nog nerveuzer. En boos zijn ze ook: als er niet zo fors bezuinigd zou worden, was er geld genoeg om ze aan het werk te houden.

Zo. Uw mening is klaar. Fout, die bezuinigingen. Uw sympathie gaat naar de hulpen en naar de klanten van die hulpen.

U moet vooral niet gaan graven, gaan zoeken naar antwoorden. U moet niet de directeur van het failliete bedrijf opzoeken. Want dan hoort u dat die bezuinigingen wel erg vervelend zijn, maar dat er toch echt meerdere oorzaken waren van dat faillissement. Want een hoop van die hulpen waren te hoog ingeschaald. Ze kwamen om te poetsen en werden betaald om iets ingewikkelder zorg te verlenen.

Maar zelfs met die te hoge loonkosten had het allemaal nog net gekund, vertelt de directeur u. Ware het niet dat in het najaar één op de vijf medewerkers zich ziek meldde.

‘Het ligt dus allemaal wat genuanceerder’, zegt de directeur.

Het kan nog genuanceerder. Want waarom waren er zoveel medewerkers ziek? U babbelt eens met wat huishoudelijke hulpen en hoort verhalen over werkstress, onzekerheid, paniekerige klanten en onmogelijke werkroosters. Ondertussen hoort u ook waarom de gemeenten zulke lage tarieven bedingen bij de bedrijven die de hulp leveren. Ze zitten idioot krap bij kas, daar op het gemeentehuis. En nee, dat komt niet doordat de rijksoverheid zo gierig is. Een landelijk politicus komt toevallig bij u in het dorp en rekent u voor hoe Nederland jaar na jaar meer geld uitgeeft aan diverse vormen van zorg. Sterker: er is bijna geen land ter wereld waar zo ruimhartig de portemonnee wordt getrokken als het om zorg gaat. En nog eens wat: zijn er niet heel veel mensen die de huishoudelijke hulp eigenlijk best zelf zouden kunnen betalen?

U raakt steeds meer geïnteresseerd. Gaat zich steeds meer verdiepen. En de eerstvolgende keer dat iemand u aanspreekt op dat gedoe met die huishoudelijke hulpen, houdt u een betoog vol met ja maars. En weet u te benoemen hoe dat gezien wordt vanuit de oogpunten van vakbonden, directeuren, wethouders, hulpvragers, huishoudelijke hulpen en belastingbetalers. Ergens halverwege uw betoog raakt u de draad kwijt en wenste u dat u van niks wist. En een mening had.