Columns > Dombo

Dombo

Een paar jaar geleden zaten bij Jumbo marketeers bij elkaar om te bedenken hoe ze nog meer mensen naar hun winkel konden lokken. Toen bedacht iemand de laagste prijsgarantie. ‘We beloven klanten dat ze hun geld terugkrijgen als ze ontdekken dat een product ergens anders goedkoper is.’

Een collega marketeer vond het maar niks. ‘Dat gaat ons klauwen met geld kosten. Zo goedkoop zijn we immers niet.’ ‘Welnee. Niemand neemt die moeite. En ondertussen geven we wél de suggestie dat we de goedkoopste zijn.’

‘Subliem’, zei Colette van Eerd. Zij is één van de bazen van Jumbo. En zo was er weer een zekerheid van de Jumbo bedacht. Ze hebben er acht. Op reclameborden staan er zeven. De achtste is: vakkenvullers zijn nooit ouder dan 18, want dat wordt te duur. Een paar maanden geleden zaten de marketeers weer om de tafel. ‘Die truc moeten we herhalen’, zei Colette. ‘Ik wil dat we weer iets gaan roepen dat we niet waarmaken, waar zowat iedereen intrapt en waar we populair van worden. Iemand een idee?’

De marketeer die destijds de laagste prijsgarantie had bedacht, stak zijn vinger op. ‘We gaan niks doen voor mensen die het zwaar hebben.’ Voor de junior van de afdeling, die ‘We gaan iets doen’ verstond, herhaalde hij het nog een keer. ‘We gaan niks doen voor mensen die het zwaar hebben. Niks.’ Terwijl de junior de woorden tot zich door liet dringen, werkten de anderen het idee razendsnel uit. ‘Mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, gaan we helpen via voedselbanken en Leger des Heils en zo. Maar die hulp betalen wij niet, dat laten we onze klanten doen. Die kunnen bonnen kopen voor die arme sloebers. Dat kost ons niks. En ‘dat kost ons niks’ presenteren we dan als ‘we maken er geen winst op’. Is dat niet geweldig?’

Nou en of dat geweldig was. Colette knikte enthousiast ‘En daar doen we dan wat reclame omheen. Zo’n klef kerstliedje met allerlei sterren. Als mensen dat zien en horen, denken ze meteen aan Live Aid en zo. Aan mensen die dus belangeloos wat doen voor anderen. Handige associatie.’ De junior stak wat onzeker zijn vinger op. ‘Ik denk niet dat BN-ers voor niks optreden in een tv-spot van Jumbo, mevrouw’, klonk het bedremmeld. Colete zuchtte. ‘Nee natuurlijk niet, sufferd. Natuurlijk doen ze het niet belangeloos. Maar het lijkt belangeloos. Jij moet nog veel leren over Jumbo, dombo.’