Columns > Die tunnel verdient een naam

Die tunnel verdient een naam

Als de fusie voor Schijndel iets heeft opgeleverd, dan is het wel zelfvertrouwen. We hadden het hier niet zo in de gaten, maar dankzij vergelijkingen met Veghel en Sint-Oedenrode weten we dat we het in Schijndel, inclusief kerkdorp Wijbosch, ontzettend goed voor elkaar hebben. Of het nu gaat om zorg, sportvoorzieningen of het geld dat we tot 1 januari nog in kas hadden: Schijndel is top of the bill. Is er dan niks waar we in Schijndel niet zo heel goed zijn? Helemaal niks?

Tunnels.

 

Tussen Wijbosch en Schijndel ligt een weg en daar konden voetgangers en fietsers in het verleden met gemak overheen. Kwestie van op een knopje drukken, wachten tot het groen wordt en oversteken maar. Tot die weg werd verbreed en oversteken in etappes zou moeten. Dat was het moment om een tunnel te bedenken.

Het ontwerp, betaald en wel, bleek flut. En dus moest er een nieuw ontwerp komen. En o ja, de aannemer die op basis van dat eerste ontwerp was aangesteld – die moest ook betaald. Want contract. Meerkosten: acht ton.

In Schijndel woont een mevrouw, waarvan een familielid aan de andere kant van de Structuurweg woont. Zowat dagelijks stak ze de Structuurweg over om naar het verpleeghuis in Wijbosch te gaan en dat familielid een plezierig uurtje te geven. Tot die tunnel klaar was. Eén keer heeft ze het geprobeerd. De angstaanvallen zijn inmiddels wat gezakt, maar voor de zekerheid fietst mevrouw voortaan om. Via de rotonde, een paar honderd meter verderop, duurt het dagelijkse tochtje een kwartier of wat langer. Maar mevrouw weet zeker dat ze niet met een noodgang te hard naar beneden roetsjt en door de te scherpe bocht de macht over het stuur verliest.

Voor wie een bezoekje aan een attractiepark met achtbanen te duur vindt: stap op de fiets en kom naar Schijndel.

De tunnel is voor veel mensen eng. En dan is er nog het water wat er in blijft staan. Doe, moedige tunnelbestormer, als kinderen die expres door plassen rijden: benen wijdbeens, dan worden uw voeten niet nat.

De tunnel had in het begin hele saaie wanden. Mijn idee was om er spiegels tegenaan te plakken, zodat je tegenliggers ziet aankomen die te hard op de verkeerde rijbaan fietsen. Maar graffiti is inderdaad leuker. Jammer dat de verf niet bleef plakken en het werk moest worden stilgelegd.

Deze week kwam er nog een ander euvel bij: iemand vergat de tunnel op te nemen in de route van de mannen van de gladheidsbestrijding.

 

De Schijndelse tunnel is te duur, te nat, te glad, te stijl, te bochtig en moet het doen met onaffe graffiti. Maar wat ook onwenselijk is: het ding heeft nog geen naam. Daar moet rap wat aan gedaan worden. Laten we het kunstwerk vernoemen naar de wethouder die er in Schijndel verantwoordelijk voor was. Ere wie ere toekomt.