Columns > Reclamemakers snappen niks van politiek

Reclamemakers snappen niks van politiek

De professionele reclamemakers storten zich al wekenlang hoofdschuddend op de gemeenteraadsverkiezingen. Op televisie en in tijdschriften hebben ze de amateuristische filmpjes van lokale lijsttrekkers schuddebuikend belachelijk gemaakt en vandaag zijn in het Brabants Dagblad de affiches van lokale partijen aan de beurt. Drie bureaus zijn door de krant uitgenodigd om enkele beroerde posters opnieuw vorm te geven.

Ze hebben weinig verstand van het verkopen van politieke partijen, die vast en zeker flitsende reclamejongens van de bureaus Howdo, Zuid Creatives en Canday.

 

Voor de komende raadsverkiezingen van 21 maart komt mijn advies vast te laat, maar ik gooi hem er toch maar in: politieke partijen moeten heel ver weg blijven van professionele marketeers, pr-jongens en reclamestrategen. Die hebben zichzelf wijsgemaakt dat een partij een product is dat alleen maar bestaat om verkocht te worden. Voor hen is een zetel een marktaandeel. Ze hebben geen idee van partij- en verkiezingsprogramma’s, visie op de samenleving of het bestaansrecht van politieke ismes en stromingen.

Mathieu Hermans van Zuid Creatives ging aan de slag met een, inderdaad best beroerde, poster van de Tilburgse partij OPA. Hij bedacht een slogan voor de club: ‘OPA weet raad in de raad’. Los van de vraag of die kreet bekt (nee dus): is er enige relatie tussen dat zinnetje en wat OPA voor ogen heeft?

Welnee. De partij heeft een verkiezingsprogramma van dertien punten en ik durf te wedden dat Hermans dat programma niet heeft gelezen. Dan had ie wel wat bedacht dat aansluit bij punt 1 van dat programma: dat Tilburg schoner moet worden. Bedacht in 30 seconden: ‘Laat opa de stad schoonmaken’.

 

John Lommers van Canday nam Uden Plus onder handen. Hij vertelt in de krant dat landelijke partijen het beter doen. ‘Die logo’s, dat zijn merken’, zegt hij. Het lijkt me geen aanbeveling en dat is het ook niet – Lommers roemt de SP en vergeet te onderzoeken of zo’n merkstrategie de partij ergens heeft gebracht. Verder lezen we dat Lommers in de gemeente Bernheze de VVD heeft geholpen met haar reclame.

De gemeenteraad van Bernheze heeft 21 zetels. De VVD heeft er één.

 

Dat is goed nieuws. Het betekent dat het heren als Lommers, Hermans en Arens niet lukt om van politiek een wasmiddel te maken. Politiek gaat over visie, ideeën, strijd en botsende belangen. Daar krijgen reclamebureaus gelukkig geen vat op.