Columns > Black Friday is integratie

Black Friday is integratie

Vandaag is het Black Friday. Zwarte vrijdag. En dus kan het niet anders of morgen is het rode zaterdag – de dag dat al die impulsaankopen zichtbaar zijn op uw bankapp.

Black Friday was twee jaar geleden nog vrijwel onbekend in Nederland. Vorig jaar vergaapten was ons aan de beelden uit Amerika, waar de hoe-vergroten-we-onze-omzet-door-te-doen-alsof-alles-spotgoedkoop-is-dag tot massahysterie leidt en dit jaar is het hier ook een fenomeen. Zo snel kan het gaan.

Het omarmen van nieuwe tradities gaat in Nederland sneller dan het afschaffen van oude. Valentijnsdag, Halloween, Black Friday – we laten onze agenda bepalen door waar ze aan de andere kant van de Atlantische Oceaan wild van worden. Nog een jaar of drie en de vierde juli is hier een nationale feestdag.

 

Ik mag mezelf graag wijsmaken dat we dit soort festiviteiten zo gemakkelijk adopteren omdat we hier ruim 42.000 Nederlanders hebben van Amerikaanse afkomst en die willen we helpen bij hun integratie. Daarom werden we gisteravond op televisie overspoeld met reclames over koopjesdag Black Friday. Goed van ons.

Daarnaast zijn er nog eens 350.000 (!) Nederlanders die uit Duitsland afkomstig zijn en dus vieren we sinds een paar jaar Oktoberfesten. De Pasar Malams zijn ook heel gewoon, want Nederland kent ruim 360.000 landgenoten met een Indonesische achtergrond.

 

Dat doen wij goed. Wij, Nederlanders, zijn een lichtend voorbeeld van tolerantie en acceptatie van andere volkeren en culturen. Black Friday is dan ook geen commercie, zoals cynici beweren. Welnee. Black Friday is een statement, een oproep om iedereen ongeacht kleur, geloof, etniciteit of land van afkomst welkom te heten. En voor die zwarte vrijdag zetten we dan ook dolgraag witte donderdag bij het oud vuil. Zo zijn wij, Nederlanders.

Nou nog even met zijn allen het Suikerfeest gaan vieren. En meelevend de Ramadan ondergaan. Vanwege die paar honderdduizend Nederlanders die van oorsprong Turks en Marokkaans zijn. Daar gaan Coolblue, Bol.com en de Mediamarkt vast ook iets leuks van maken.